Kes peab/ei pea sõidumeerikut kasutama?
Kui tegemist on kauba- või reisijateveoga, siis üldjuhul peab juht kasutama vedu teostades sõidumeerikut ja täitma töö-, sõidu- ja puhkeaja reegleid. Samas on teatud juhtudel sõidumeeriku kasutamine mitte kohustuslik. Artiklis vaatleme mõlemaid võimalusi ja seletame lahti erandite tagamaad koos näidetega.Kes peab sõidumeerikut kasutama?
Sõidumeeriku kasutamine ja seega sõidu- ja puhkeaja reeglite järgimine on kohustuslik autoveoga hõivatud isikutele ehk autojuhtidele, kes kasutavad järgmisi sõidukeid:a) Kaubaveoks kasutatavad sõidukid (veokid), mille lubatud täismass koos haagisega või ilma selleta ületab 3,5 tonni
b) Reisijateveoks kasutatavad sõidukid (bussid), mis on ehitatud rohkem kui 9 inimese veoks, juht kaasa arvatud.
Sisuliselt tähendab see seda, et kõik selliste, kas koormaga või ilma, sõidukitega vedusid teostavad juhid peavad sõidumeerikut kasutama ning olema valmis kontrollijale teel esitama 28. eelneva kalendripäeva töö- ja puhkeaja tegevuste andmed.
Sõidukitel, mis on toodetud alates 1. maist 2006, millel on kasutusel digitaalsed sõidumeerikud, peab selle juhil olema Maanteeametist väljastatud spetsiaalne autojuhi kaart. Varem toodetud sõidukitel on peal analoog sõidumeerikud ja nende andmed salvestatakse spetsiaalsetele salvestuslehtedele (ketastele).
Tähelepanu tasub siin pöörata ka sellisele autorongi variandile, kus vedukiks on alla 3,5 tonnise täismassiga kaubik – näiteks 3,2 tonni ja sellel on järel haagis, mille täismass on näiteks 1,2 tonni. Kokku moodustab see autorongi täismassi 4,4 tonni ning sõidumeeriku kasutamine on nõutud.
Olukorras, kus teostatakse sellist vedu, kus tuleb sõidumeerikut kasutada, kuid sõidukil puudub sõidumeerik (näiteks teostate kaubavedu Gaz 52-ga), tuleb arvestada sellega, et ilma sõidumeerikuta sõita ei tohi ning sõidumeerik tuleb lasta paigaldada. Samuti 28. päeva tegevuste andmed peavad alati olema juhil kaasas. Kui kontrollija teel sõiduki kinni peab ja avastab sellise olukorra, siis on tegemist rikkumisega ning võib saada trahvi.
Sellised sõidukid peavad sõidumeerikut kasutama (üle 3,5 t täismassiga veokid ja üle 9 istekohaga bussid):
Kes ei pea sõidumeerikut kasutama?
Sõidukitel, mis ei ole ette nähtud kauba- või reisijate veoks, ei pea sõidumeerikut kasutama. Tavaliselt on sellised sõidukid teatud laadi eritööde masinad nagu näiteks kraanad, puiduhakkijad ja betoonipumbad ilma mahutita. On kehtestatud ka konkreetsed erandid, mille puhul on juht vabastatud sõidumeeriku kasutamisest.Betoonipump (ilma mahutita)
Kraana
Puiduhakkur
Erandid, mille puhul on juht vabastatud sõidumeeriku kasutamisest
On toodud ära rida nii üle-euroopalisi kui ka siseriiklikke erandeid, mille puhul vedusid teostades juht on vabastatud sõidu- ja puhkeaja nõuete järgimisest ja seega ka sõidumeeriku kasutamisest. Sellest tuleb nüüd juttu.Rahvusvahelised erandid
a) Sõidukid, mida kasutatakse regulaarseks reisijateveoks, kui liini pikkus ei ületa 50 km.



- Oht inimeste või loomade elule või tervisele
- Esmaste avalike teenuste, telekommunikatsiooni ja postiteenuste, teede, raudteede, sadamate või lennujaamade kasutamise tõsine katkestus või tõsine kahju varale.
e) Meditsiinilistel eesmärkidel kasutatavad erisõidukid.



Oluline on ka teada, et autoremondi ajal ei ole digimeerikusse vaja sisestada Tööandja kaarti ega ka Töökoja kaarti. Tööandja kaarti kasutatakse digimeerikust andmete allalaadimiseks ning Töökoja kaarti kasutatakse vaid digimeeriku remondi või kalibreerimise ajal. Näiteks pidurite remondi ajal ja selle testimise ajal Töökoja kaarti ei sisestata.


NB! Kui teostatakse nõuetest vabastatud sõite, siis ei ole sõidumeeriku salvestuslehe ega digimeerik juhikaardi kasutamine kohustuslik. Küll aga tuleks antud sõidud fikseerida kui „reguleerimisalasse mittekuuluv sõit“ või „alast väljas sõit“. Digimeeriku puhul on võimalik kasutada menüüs vastavat sissekannet „alast väljast“ või „sõidumeerik mittekohustuslik“ või „OUT“. Antud aega arvestatakse sõidumeeriku kohustusega sõidu ajal, kui „teised tööd“ ning fikseeritakse manuaalselt või käsitsi „haamrite“ alla.
Eesti riigi sisesed erandid – sõidumeerik pole kohustuslik
Riigisisesed erandid kehtivad Eesti riigi territooriumil. Sõites riigist välja on vajalik sõidumeeriku kasutamine ja sõidu- ja puhkeaja reeglitest kinnipidamine. Tuleks ka veel meeles pidada, et siseriiklikud erandid puudutavad üksnes määruse nr 561/2006 artikleid 5-9. Järgmised erandite järgi läbi viidud tegevused tuleks salvestada teiste töödena juhul, kui neid teostatakse tööpäeva jooksul kombinatsioonis koos määruse 561 reguleerimisalasse kuuluva sõiduki juhtimisega.j) Sõiduk, mida kasutavad põllumajandus-, aiandus-, metsandus- või kalandusettevõtjad oma veoste veol kuni 50 kilomeetri raadiuses kohast, kus sõiduk tavaliselt paikneb, kaasa arvatu linnad, mis jäävad sellesse piirkonda.

l) Sõiduk, mida kasutatakse loomade veol põllumajandustootjalt samas maakonnas asuvale turule ja vastupidi või turult kuni 50 km kaugusel asuvasse tapamajja.
m) Sõiduk või sõiduk koos haagise või poolhaagisega, mille lubatud suurim täismass kokku ei ületa 7500 kilogrammi, mis veab juhile tema tööks vajalikke materjale, seadmeid või masinaid. Sellist sõidukit tohib kasutada ettevõtte asukohast kuni 50 km raadiuses tingimusel, et sõiduki juhtimine ei ole juhi põhitegevus.
Kaup, mida veetakse on autojuhi tööks vajalik. Auto, millega vajalikke seadmeid ja materjale veetakse on täismassiga kuni 7500 kg. Üle selle tonnaaži erand ei kehti.
Näiteks võib tuua elektriku, kes sõidab sellise autoga 50 km raadiuses asuvale objektile ning hakkab seal teostama elektritöid. Samuti näiteks rookatuste tegijad, kes veavad pilliroogi objektile, et katust teha. Katust ehitab ka veokit juhtinud isik.
n) Survegaasi, vedelgaasi või elektri jõul liikuv sõiduk, mida kasutatakse veose veol ettevõtte asukohast kuni 50 kilomeetri raadiuses ning mille lubatud suurim täismass koos haagise või poolhaagisega ei ületa 7500 kilogrammi.Näiteks võib tuua elektriku, kes sõidab sellise autoga 50 km raadiuses asuvale objektile ning hakkab seal teostama elektritöid. Samuti näiteks rookatuste tegijad, kes veavad pilliroogi objektile, et katust teha. Katust ehitab ka veokit juhtinud isik.
o) Sõiduk, mida kasutatakse ainult õppesõidul juhiloa ja kutsetunnistuse saamise eesmärgil.

Siin on eelduseks see, et traktor tegeleb kaubaveoga ning selle valmistajakiirus on üle 40 km/h. Traktorid, mis liiguvad alla 40 km/h on vabastatud rahvusvahelise erandi kaudu. Ettevõtte asukoha all peetakse silmas ettevõtte juriidilist asukohta.
q) Sõiduk, mida kasutatakse kanalisatsioonitöödel, üleujutuste vastu kindlustamisel, vee-, gaasi-, ja elektrihooldusteenuse osutamisel, teehooldustöödel või kontrollil, olmejäätmete kogumisel või kõrvaldamisel, telegraafi-, telefoni-, raadio- või televisiooniteenuse osutamisel ning raadio- või telesaatjate või vastuvõtjate asukoha määramisel.
Siin tuleb selgelt vahet teha sellega, et kas tegemist on hooldustöödega või on tegemist uute rajatiste ehitamisega, olemasolevate renoveerimise või parendamisega. Uue kanalisatsioonitrassi ehitamine on selgelt sõidumeeriku kohustusega töö. Ehitusprügi transport multilift konteinerivedukiga on sõidumeeriku kohustusega vedu. Tavalise olmeprügi kogumine prügiautodega on aga sõidumeeriku kohustusest vabastatud. Samuti veetrasside hooldustööde tegemine ja lumekoristus veoautoga.
r) Erisõiduk, mis veab tsirkuse või lõbustuspargi varustust.s) Sõiduk, mida kasutatakse lautadest piima kogumisel ning lautadesse piimamahutite tagastamisel või söödaks mõeldud piimatoodete kohaletoimetamiseks.
Erandi alla kuulub liikumine lauda ja piimakogumise punkti vahel. Kui aga piimatooteid veetakse näiteks ühest tehasest teise, siis on vaja sõidumeerikut kasutada.
t) Sõiduk on 10-17 istekohaga buss, mille omanik või vastutav kasutaja on rahvastikuregistri andmetel nelja või enama lapse vanem, sellekohane märge on sõiduki registreerimistunnistusel ja bussi kasutatakse mitteäriliseks sõitjateveoks. Sellise sõidukiga ei tohi osutada transporditeenust.